Arbitration in Transfer Pricing: Issues and Solutions

Valentin Rolle

Teil der Ausgabe

Zusammenfassung (en/de)

The objective of this article is to give an in-depth analysis of the arbitration phase contained in a mutual agreement procedure (MAP). After reviewing the types of arbitration procedures, the author puts the process into perspective, both according to the measures taken by the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) and according to rules developed within the European Union (EU). The strengths and weaknesses of both institutions are developed and some suggestions of improvement are presented. The last part of this article is devoted to the arbitration mechanism in Switzerland. The Swiss arbitration policy is explained and a current overview of the arbitration clauses contained in Switzerland’s double taxation agreements (DTAs) is exposed. Finally, the only transfer pricing case in Swiss practice that has gone through the arbitration phase is summarized, and some remaining challenges for the country are identified.

Ziel dieses Artikels ist es, das in einem Verständigungsverfahren (MAP) enthaltene Schiedsverfahren eingehend zu analysieren. Nach einem Überblick über die Arten von Schiedsverfahren untersucht der Autor das Verfahren sowohl nach den Massnahmen der Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD) als auch nach den in der Europäischen Union (EU) entwickelten Regeln. Die Stärken und Schwächen beider Institutionen werden herausgearbeitet und einige Verbesserungsvorschläge vorgestellt. Der letzte Teil dieses Artikels ist dem Schiedsgerichtsmechanismus in der Schweiz gewidmet. Die schweizerische Schiedsgerichtspolitik wird erläutert und ein aktueller Überblick über die Schiedsklauseln in den schweizerischen Doppelbesteuerungsabkommen (DBA) aufgezeigt. Schliesslich wird der einzige Verrechnungspreisfall in der schweizerischen Praxis, der die Schiedsgerichtsphase durchlaufen hat, zusammengefasst und einige verbleibende Herausforderungen für das Land werden aufgezeigt.